Wednesday, April 22, 2009

Kunstenaar na 444 dagen Gevangenschap bevrijd door een commando van KunstRebellen

KUNSTGAZET

Kunstenaar na 444 dagen Gevangenschap bevrijd door een commando van KunstRebellen
Luc Thuismans:
"Ik heb Spijt dat ik zo lang gecollaboreerd heb met de Imperialistische Omgeving voor Actuele Kunst"
Slachtoffer van Uitbuiting en Foltering in Kunstinstelling AuschWiels getuigt






Na een gevangenschap van maar liefst 444 dagen werd de Mortselse kunstenaar Luc Thuismans gisteren uit de kunstinstelling AuschWiels bevrijd door een commando van KunstRebellen.

“Het KunstImperialisme van de instellingen moet verdwijnen”, zegt Thuismans. De KunstRebellen hebben een punt dat ik vanaf vandaag ten volle wil steunen.

FOLTERING DOOR INTERNETBOARDING

Soms tot meerdere keren per dag werd Thuismans onderworpen aan folteringen, ondermeer door middel van de beruchte techniek van het ‘InternetBoarding’. De gevangene wordt op een spieraam gebonden met het hoofd naar beneden, voor zijn kunstmatig opengesperde ogen wordt een computerscherm gemonteerd met daarop een waterval van digitale internetprojecten, interactieve websites, artistieke Blogspots, Facebook applicaties, YouTube favorieten en MySpace profielen van hedendaagse KunstRebellen. Er wordt zorgvuldig gekozen uit diegenen die niet aan bod komen in de Omgeving voor Actuele Kunst en zich ook niet engageren in Kunst in Netwerken.

WIELSCHISME FOR KIDS

Naast de dagelijkse vernederingen en brutaliteiten worden de kunstgevangenen in AuschWiels tijdens de weekends ook ingezet om de kinderen van bevriende en welstellende KUZI bonzen van kampcommandant Schnautzewaert ter wille te zijn tijdens zogenaamde ‘Wielschisme for Kids’ workshops. In één van de ondergrondse bunkers worden de kunstgevangenen geacht allerlei kwellingen van de opgehitste kinderen te doorstaan; besmeurd worden met verf, geprikt met scherpe potloden en dies meer.

Op deze dagen krijgen de kunstgevangenen eten noch drinken. Terwijl de kids zich naar hartelust kunnen laven aan echte Coca Cola. Thuismans, voor wie de slagzin ‘Coke is it’ als het ware een credo is geworden leed hier ten zeerste onder.

VIRTUELE BEELDEN

“Virtuele beelden zijn geen illusie” zegt Thuismans. “Er beantwoordt een zelfde werkelijkheid aan als de doeken die ik de afgelopen 20 jaar gepenseeld heb. Het verschil tussen een schilderij en een volledig virtueel kunstwerk is vandaag niet meer te maken. Er bestaan mogelijkheden om met de computer en op het internet kunstwerken te maken die even echt zijn als mijn schilderijen. De beelden van het computerscherm zijn beelden met evenveel ziel. Ze zijn eindeloos te savoureren, het is een wereld die zowel extreem virtueel als virtuoos maakbaar is. Dat vind ik fascinerend in de Omgeving voor Actuele Kunst van vandaag.”

KUNSTREBELLEN

Voor de KunstRebellen die Thuismans uit zijn netelige situatie bevrijdden heeft hij niets dan lof. “Toen ik mijn iPhone terugkreeg ben ik onmiddellijk naar hun internetprojecten gaan kijken en heb ingezien dat ik de afgelopen 20 jaar gecollaboreerd heb met de Imperialistische Omgeving voor Actuele Kunst. Daardoor heb ik heel wat beloftevolle Kunstrebellen het gras voor de voeten weggemaaid. In de talloze adviesraden van invloedrijke instellingen en tijdschriften waarin ik zetel zal ik dit onverwijld ten berde brengen”.


Deze tekst is een fragment van een pamflet in 444 exemplaren dat discreet werd achtergelaten op diverse onbewaakte plekken in de KunstInstelling Wiels te Brussel tijdens de opening van Luc Tuymans op 22 April 2009 door militanten van de Bastard Art Gruppe. Een digitale versie van het volledige pamflet in pdf kan u hier downloaden.

1 comment:

Anonymous said...

Goed om eens een kritische noot over Tuymans te lezen, al zou het veel verder mogen gaan. Zijn werk staat al 20 jaar stil en toch worden er steeds konijnen uit de hoed getoverd die de argeloze kunstliefhebber moeten overtuigen van de vooruitgang en de zogezegd nieuwe intensiteit van de beelden. De enige vooruitgang zit er in dat hij vroeger beeldjes uit boeken van ex-kampgevangenen naschilderde, daarna polaroids van tv en nu beelden van het internet. Dat laat hem perfect passen in het profiel van de 39% 50-plussers actief op het internet!